Výber jazyka

Obsah

Ing. Peter Tóth


Sú medzi nami aj takí
Sú medzi nami aj takí!
Seriál o obyvateľoch Hnúšte, ktorých niečo zaujíma.

Čo o nich vieme?
Chodíme okolo nich. Zdravíme sa s nimi. Bývame spolu v tomto meste. Jeden je mladý, druhý starší, tretí už poberá dôchodok. Vieme ale o nich viac? Čo robia, aké majú starosti, akého koníčka? Práve takýchto ľudí vám chceme predstaviť v našom seriáli. Nenápadných a predsa výnimočných.

 

 

Letieť ako vták, pozerať z výšky na matičku zem, prekonávať vzdialenosti bez prekážok. Sen Daidalov, Montgolfierovcov, Giffarda, Lilientala. Aj naše mesto sa môže pochváliť takýmto človekom, ktorému básnicky povedané narástli krídla.
Je ním Ing. Peter Tóth.

Ing. Peter Tóth

Čo Vás primälo, aby ste pevnú zem zamenili za vzdušné prúdy a kedy to bolo?

Po prvýkrát som videl lietať rogalistov ako študent. Aj keď som mal veľkú túžbu lietať, z ich techniky pristávania som mal strach. No keď som sa dozvedel v roku 1989, že v Tatrách organizuje Róbert Gálfy výcviky pre lety padákom, veľmi ma to zaujalo a keďže mám tam sestru, pomocou nej som sa na takýto výcvik v roku 1990 prihlásil. Odvtedy lietam.


Najznámejšou lokalitou odkiaľ sa zvykne lietať je vrch Slopovo nad Kokavou. Odskúšali ste si ho?

Začínal som lietať na najdostupnejšom padáku, na ktorom sa naučila lietať maželka aj dve dcéry. Najprv však bolo treba manželku presvedčiť, že kúpa padáka je to najdôležitejšie pre rodinu. Prvé naše štartovisko bolo na Ráztočnom s prevýšením 60 m. Potom sme postupovali vyššie na 100 m až kým sme neskončili na Slopove. Tento kopec už mali odskúšaný rogalisti z Kokavy a pre svoju polohu je veľmi výhodný aj pre nás paraglidistov.

Paragliding:Peter Tóth Paragliding:Peter Tóth Paragliding:Peter Tóth


Aký bol Váš najdlhší let, čas i metre?

Najdlhší 20 km, najviac vo vzduchu som bol 4 hodiny v kuse.


Zúčastnili ste sa aj nejakých pretekov a s akým umiestnením?

Nelietam závodne, len rekreačne. Predtým som sa venoval spoluorganizovaniu napr. Slovenského pohára asi 4x. V poslednej dobe znovu ožila tradícia pretekov Gemerské Zlety, Gemer cross country.


Váš šport vyžaduje okrem dokonalého ovládania padáka aj dostatočnú kondíciu. Koľko váži padák a koľko kilometrov priemerne vyšlapete za jeden letový deň?

Kondícia musí byť, pretože padák + voda na záťaž vážia spolu cca 24 kg. Jeden výstup na štartovisko trvá približne 1 hodinu. Môj rekord je 5 štartov za deň. To znamená, že som si veľa nezalietal, len veľa chodil.


Máte nejakú túžbu, odkiaľ by ste si chceli zalietať?

Ja som veľký lokálpatriot a teda nemám ambície ísť lietať mimo región. Najväčšou túžbou je zalietať si z nového štartoviska, ktoré sa nám otvorilo po nedávnom výrube na Ostrej. Keď si ho pripravíme a vyčistíme, získame 160 m prevýšenia navyše ako sme mali doteraz.


Máte pokračovateľov v rodine?

Áno, obidve dcéry lietajú. Moja dcéra, ktorá žije v Taliansku pestuje kiting, čo je surfovanie za pomoci padáku. Chodí napríklad cez dovolenku kvôli tomu aj do Brazílie.


Do ďalších letov Vám prajeme vysokú oblohu, číre ovzdušie, ideálne vzdušné prúdy.

Jaroslav Piliarik, Hilda Ginisová, Ing. Pavel Košarník