Výber jazyka
- sk
- en
Obsah
Základné informácie o CO
Jedným zo základných ľudských práv podľa Ústavy SR je právo na ochranu zdravia obyvateľov. Ochrana obyvateľov je predmetom zájmu civilnej ochrany.
Čo je to civilná ochrana?
Podľa zákona č.42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p., je civilná ochrana(CO)systém úloh a opatrení,ktoré sú zamerané na ochranu:
- života
- zdravia
- majetku
- životného prostredia
- kultúrneho dedičstva
Aké je poslanie CO?
Poslaním CO je chrániť životy a zdravie ľudí, ochranovať majetok, životné prostredie a kultúrne dedičstvo, a tiež vytvárať podmienky nevyhnutné na prežitie v prípade vzniku mimoriadnej udalosti ale počas mimoriadneho stavu.
Mimoriadne udalosti
Mimoriadna udalosť (MU) je závažná, veľmi ťažko predvídateľná a priestorovo ohraničená udalosť, spôsobneá vplyvom živelnej pohromy, technickej alebo technologickej havárie, prevádzkovej poruchy alebo úmysleného konania človeka. Každá MU môže narušiť stabilitu systému, prebiehajúcich dejov a činností, a vážne ohroziť životy a zdravie osôb, spôsobiť materiálne a kultnúrne straty alebo poškodiť životné prostredie.
Živelná pohroma
Je MU vyvolaná ničivými prírodnými silami, v dôsledku ktorých došlo k uvoľneniu kumulovanej hmoty a energie, prípade pôsobením nebezpečných látok, alebo iných ničivých faktorov, ktoré môžu vážne ohroziť život a zdravie ľudí, majetok, životné prostredie alebo kultúrne dedičstvo.
- Medzi živelné pohromy patria:
- povodne a záplavy
- krupobitia
- zosuvy pôdy
- snehové kalamity a lavíny
- zemetrasenia
- následky víchríc...
Havária
Je každá MU, ktorá bola spôsobená prevádzkou technických alebo technologických zariadení a stavieb v dôsledku narušenia prevádzkového procesu, pričom mohlo dôjsť k úniku nebezpečnej látky do okolia alebo k vzniku iného negatívneho javu. Havária môže vážne ohroziť životy a zdravie obyvateľov, ich majetky, životné prostredie a kultúrne dedičstvo.
Medzi havárie patria:
- požiare a výbuchy
- únik nebezpečnej látky, prípravkov, odpadov a ropných produktov
- poškodenie vedenia rozvodných sietí, zariadení a diaľkovodov, atď.
Katastrofa
Každá MU veľkého rozsahu, ktorá vzniká v dôsledku kumulácie ničivých faktorov živelných pohrôm alebo havárií, ktoré majú závažné následky a môžu vážne ohroziť obyvateľstvo, ich majetok, stav životného prostredia, prípadne kultúrne dedičstvo.
Medzi katastrofy zaraďujeme:
- veľké letecké, železničné, lodné a cestné nehody
- veľké doprané nehody spojené s únikom nebezpečnej látky
- havárie jadrových zariadení
- poškodenie vodohospodárskej stavby
Teroristický útok
Je MU, pri ktorej dôjde k napadnutiu objektov sústreďujúcich spravidla veľký počet ľudí s cieľom spôsobiť straty na životoch, majetku, s cieľom vyvolať strach a paniku u obyvateľstva.
Civilná ochrana:
Zákon 42/94 Zb. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení zákona 252/2001 Z.z. a Vyhláška Min.vnútra 201/2002 o zabezpečovaní organizovania jednotiek CO a o zabezpeč- vaní záchranných, lokalizačných a likvidačných prác.
Počty a druhy odborných jednotiek pre potreby obce sa určujú s prihliadnutím na závery analýzy územia.
Úlohy jednotiek CO
-
Štáb – plní úlohy, ktoré mu určuje primátor mesta
-
Podieľa sa na organizovaní a zabezpečovaní činnosti síl a prostriedkov, ktoré vykonávajú záchranné, lokalizačné a likvidačné práce / ZLLP/
-
Organizuje súčinnosť odborných jednotiek so silami a prostriedkami na vykonávanie ZLLP – hasičský zbor – vrátane obecných a závodných , záchranná zdravotná služba, Policajný zbor, vojenské záchranné útvary CO a kontrolné chemické laboratória CO, banská záchranná služba, ozbrojené sily SR, jednotky CO , mestská polícia, útvary železničnej polície , iné právnické a fyzické osoby, ktorých predmetom je poskytovanie pomoci pri ochrane života , zdravia a majetku.
-
Pripravuje návrhy a vypracúva príkazy na vykonanie ZLLP
-
Organizuje a riadi informačnú službu, zabezpečuje varovanie obyvateľstva a vyrozumenie osôb pri zmene situácie počas vykonávania ZLLP
-
Organizuje uskutočňovanie opatrení podľa plánu ochrany obyvateľstva
-
Organizuje a riadi materiálno-technické zabezpečenie
-
Sleduje, zhromažďuje a vyhodnocuje správy o vývoji po vyhlásení mimoriadnej situácie
-
Kontroluje plnenie určených úloh pri ZLLP a poskytuje pomoc odborným jednotkám a ostatným silám a prostriedkom pri vykonávaní ZLLP
-
Odborné jednotky – výpis z vyhlášky MV SR č. 201/2002 / v stručnosti, aké môžeme zriaďovať jednotky, aké je ich zloženie a pod. – všeobecný prehľad
-
Prieskumná jednotka – vykonáva pozorovanie, všeobecný pozemný prieskum a špeciálny prieskum – je vybavená technickými prostriedkami na prácu v kontaminovanom území a plní najmä úlohy:
Prieskumná jednotka – všeobecný pozemný prieskum a pozorovanie / 1+2-8/
/Prieskumník, chemik, dozimetrista/
Špeciálny prieskum a pozorovanie – hliadky:
-
Hliadka radiačného prieskumu, chemického prieskumu a pozorovania / 1+ 2-4/ prieskumník, chemik, dozimetrista/
-
Mobilná skupina analytického zisťovania 1+7
-
Hliadka radiačného prieskumu, chemického prieskumu a pozorovania – 3 osoby / chemik –dozimetrista , chemik prieskumník, vodič/
-
Hliadka laboratórnej kontroly kontaminácie- 4 osoby / chemik – analytik, prieskumník- pozorovateľ, laborant -dozimetrista
-
Biologický prieskum 1+ 5 / prieskumník, lekár,
-
sanitár, zdravotník/
-
Zisťuje druh a rozsah mimoriadnej udalosti
-
Zisťuje úroveň kontaminácie vzduchu, terénu, vody, komunikácií a budov nebezpečnými látkami
-
Zisťuje prízemnú meteorologickú situáciu
-
Vyznačuje hranice oblasti ohrozenia, kde môžu pôsobiť následky mimoriadnej udalosti
-
Určuje a označuje miesta na sústredenie väčšieho počtu postihnutých osôb
-
Zisťuje stav prejazdnosti pozemných komunikácií a ich použiteľnosť pri ZLLP
-
Zisťuje charakter a rozsah rozrušenosti budov, rozvodných sietí a pozemných komunikácií
-
Vyslobodzovacia jednotka 1+ 9-27 / zdravotník, záchranár, obsluha – buldozéra, autožeriavu, kompresora, rýpadla a pod. – počt zaradených osôb môže byť doplnený v čase potreby práceschopným obyvateľstvom/
Sa nasadzuje spravidla s hasičskými zbormi do miest, kde je sústredených najviac postihnutých osôb a plní najmä tieto úlohy:
-
Vyhľadáva zavalené úkryty, osoby,- vyslobodzuje ich a vykonáva také opatrenia, aby sa situácia postihnutých nezhoršovala
-
Zabezpečuje postihnutým prívod vzduchu, dodávku vody a potravín
-
Vytvára na zavalených komunikáciách prechody a prejazdy – na činnosť nasadzovaných síl a prostriedkov
-
Vykonáva technické opatrenia na zamedzenie následných škôd
-
Podieľa sa na záchrane postihnutých a ohrozených osôb
-
Záchranná jednotka 1+ 4-7 / zdravotník, hasič, záchranár/ vykonáva všetky činnosti spojené s ZLLP, kde nie sú utvorené iné druhy odborných jednotiek
-
Dekontaminačná jednotka 1+ 9-37 / vodič, chemik, dozimetrista, obsluha strojného zariadenia dekontaminátor/ - vykonáva dekontamináciu prístupových a odsunových komunikácií, pracovných plôch pre zariadenia CO, terénu a budov s dôrazom na priestory dôležité na uskutočnenie ZLLP, priestory sústreddenia osôb postihnutých mimoriadnou udalosťou a priestory nevyhnuté pre normalizáciu života obyvateľov a chodu ekonomiky štátu.
-
Jednotka zdravotníckej pomoci 1+3-21 /zdravotník/ - vyhľadáva postihnuté osoby, prvá pomoc, zabezpečenie odsunu do zdravotníckeho zariadenia
-
Poriadková jednotka 1+ 3-21 / regulovčík , strážnik/ v súčinnosti s jednotkami PZ, MsP a pod. udržiava verejný poriadok bezpečnosť, zabezpečuje nerušený priebeh ZLLP
-
Zabraňuje vstupu nepovolaných osôb do priestoru, kde sa vykonávajú ZLLP
-
Zabraňujú odchodu z priestoru, v ktorom bol vyhlásený režim života
-
Podieľa sa na riadení dopravy
-
Reguluje odsun osôb do priestorov určených primátorkou mesta
-
Podieľa sa na indentifikácií usmrtených osôb
-
Zabezpečuje plynulý vstup síl a prostriedkov do priestorov mimoriadnej udalosti
-
Jednotka na núdzové ubytovanie a núdzové zásobovanie 1+ 3-7 /kuchár, čašník, predavač/ zabezpečuje činnosť síl a prostriedkov, vytvára podmienky na prežitie postihnutých a ohrozených
-
Zabezpečuje prísun pitnej vody
-
Zabezpečuje núdzové ubytovanie ohrozených a postihnutých
-
Vydáva šatstvo, obuv, ochranné prostriedky a základné hygienické potreby.
-
Jednotky na obsluhu a činnosť zariadení civilnej ochrany / vytvára sa množstvo jednotiek na jednotlivé špecifické činnosti –
-
Jednotka na vykonávanie hygienickej očisty, dezaktivácie a špeciálnej očisty / 1+4 chemik, chemik-dozimetrista, skladník, telefonista/
-
Obsluha kontrolného a roztrieďovacieho stanovišťa 1+ 3-5 / regulovčík ,strážnik, chemik, lekár, zdravotník/
-
Obsluha plochy na hygienickú očistu 1+ 6-16 / chemik, dozimetrista, obsluha strojov a zariadení, zdravotník, obsluha spŕch, vyzliekární a výdajne náhradných dielov/
-
Obsluha plochy na dekontamináciu odevov 1+6-20 / chemik- dozimetrista, obsluha strojov a zariadení, obsluha nečistej a čistej časti
-
Obsluha plochy na dekontamináciu strojov a dopravných prostriedkov 1+ 6-11 chemik - dozimetrista, obsluha plochy
-
Obsluha plochy na dekontamináciu drobnej techniky a náradia 1+6-11 / chemik- dozimetrista , obsluha prístrojov, obsluha plochy
-
Obsluha plochy na odloženie kontaminovaného materiálu 1+3-5 / chemik – dozimetrista, regulovčík
-
Obsluha v zhromaždisku 3 osoby
-
Jednotka na obsluhu stanice na dekontamináciu odevov 1+5-19 / chemik dozimetrista, obsluha zariadení
-
Jednotka na obsluhu stanice / mobilnej, stacionárnej/ na dekontamináciu dopravných prostriedkov 1+6-11
-
Jednotka na obsluhu stanice na vykonávanie hygienickej očisty 1+3-7 chemik- dozimetrista, zdravotník, obsluha prístrojov a zariadení
-
Jednotka na obsluhu chemického laboratória CO 1+1 / chemik, laborant/
-
Jednotka na obsluhu skladu materiálu CO 1+ 2-3 ú skladník, vodič/
-
Jednotka ochrannej stavby CO resp. chráneného pracoviska 1+5 / správca ochrannej stavby, skladník, technik, inštalatér, elektromontér, údržbár – obsluha filtračného a ventilačného zariadenia, zdravotník, hasič
Ch) jednotky na činnosť evakuačných zariadení – podľa zákona 75/95 Z.z. o zabezpečovaní evakuácie/
-
Jednotka na obsluhu evakuačného zberného miesta 1+ 1-3
-
Jednotka na obsluhu evakuačného strediska 1+ 4-6 / zdravotník, regulovčík, výdajca stravy, pisár
-
Jednotka v stanici nástupu evakuovaných 1+ 2-3
-
Jednotka v stanici výstupu evakuovaných 1 + 3-5
-
Jednotka na obsluhu regulačného stanovišťa 1 + 3-5
-
Jednotka na obsluhu miesta ubytovania evakuovaných 1+ 3-6
-
Jednotka na obsluhu kontrolného stanovišťa pri evakuácii 1 + 4-6
Mesto Hnúšťa na základe rozhodnutia primátora mesta vytvára v súlade s vyhláškou 201/2002 Z.z. z r i a ď u j e nasledovné jednotky CO:
-
Prieskumnú jednotku s počtom zaradených osôb 3
-
Jednotku zdravotníckej pomoci s počtom zaradených osôb 5
-
Jednotku na núdzové ubytovanie a zásobovanie s počtom zaradených osôb 4
-
Jednotky na činnosť evakuačných zariadení – pre účely evakuácie mesto Hnúšťa zriaďuje spoločné jednotky a to:
-
Pre obsluhu evakuačného zberného miesta a obsluha evakuačného strediska v stanici nástupu evakuovaných- počet zaradených osôb 6
-
Pre obsluhu regulačného stanovišťa a obsluhu miesta ubytovaných – počet zaradených osôb 5
Zberné miesta z evakuačného plánu sú:
- Nad Mašou
- Valentovo – pri garážach
- IBV – obchod na Hlinách
- Iváčka – chatová oblasť
- Ul. Horná – obchod
- Evakuačné stredisko: IBV - Potraviny na Hlinách
- Chatová oblasť Iváčka
- Kasíno – časť Likier
- Kostol – Likier obec
Stanica nástupu evakuovaných / evakuačné stredisko/
Sanica výstupu evakuovaných / miesto regulačného stanovišťa – kult. Dom Hačava
- Kult. Dom Polom
- Kasíno Likier
- Kostol ul. Horná
- Ubytovanie evakuovaných mesto Tisovec
- Hačava KD
- Polom KD
- Likier – kasíno, ZŠ, DOS
- Likier – obec pohostinstvo
Na základe uvedeného rozpisu sú vytvorené spoločné jednotky pre:
1. jednotka:
-
Obsluhu evakuačného zberného miesta
-
Obsluhu evakuačného strediska
-
Stanicu nástupu evakuovaných
2. jednotka
-
Obsluhu regulačného stanovišťa
-
Miesta ubytovania
Zloženie odborných jednotiek CO tvorí prílohu karty civilnej ochrany mesta Hnúšťa.
Jednoduchá príručka civilnej ochrany obyvateľov
Odkazy na externé stránky:
- Ochrana obyvateľstva - MV SR
- Ako poskytnúť prvú pomoc
- Varovné signály CO
- Rýchle vyhľadanie prvej pomoci 112
Dávame do pozornosti zákonné ustanovenia platné od roku 1994 na území Slovenskej republiky súvisiace s problematikou zabezpečenia ukrytia pre obyvateľstvo. Uvedené skutočnosti upravuje zákon č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva a vyhláška MV SR č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany.
Pôsobnosť obce V zmysle § 15 ods. 1 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov Obec
a) vypracúva plán ochrany obyvateľstva, oboznamuje sa s havarijnými plánmi podnikov a prevádzok na svojom území a informuje obyvateľstvo a verejnosť podľa § 15a,
e) podľa potreby určuje vhodné ochranné stavby použiteľné na ukrytie obyvateľstva a zabezpečuje ich potrebné úpravy.
Ochranné stavby podľa § 9 ods. 1) vyhlášky č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany ochranné stavby sa budujú
- v stave bezpečnosti ako dvojúčelové odolné a plynotesné úkryty s prioritou mierového využitia pri nutnosti zachovať ich ochrannú funkciu,
- po vyhlásení mimoriadnej situácie a v čase vojny a vojnového stavu ako jednoduché úkryty budované svojpomocne (JUBS), úpravou vhodných priestorov v stavbách podľa plánov ukrytia.
Plán ukrytia
Podľa ustanovenia § 6 vyhlášky MV SR č. 532/2006 Z. z o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany
(1) Technické podmienky zariadení civilnej ochrany sú určené zásadami na zabezpečenie ochrany obyvateľstva ukrytím počas mimoriadnej situácie a v čase vojny a vojnového stavu;2) uvádzajú sa v pláne ukrytia, ktorý je súčasťou plánu ochrany.
(2) Technické podmienky zariadení civilnej ochrany sa uplatňujú v rozsahu základných technických podmienok a požiadaviek na ochranné stavby podľa prílohy č. 1 pri ich navrhovaní.
(3) Textová časť a grafická časť plánu ukrytia sa spracúvajú podľa príloh č. 12 až 16.
V zmysle § 3c ods. 1 zákona 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov Plán ochrany obyvateľstva obsahuje najmä:
a) závery a odporúčania analýzy územia z hľadiska vzniku možných mimoriadnych udalostí,
b) plán
1. evakuácie,
2. ukrytia, (Textová časť a grafická časť plánu ukrytia sa spracúvajú podľa vyhlášky MV SR č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany príloh č. 12 až 16).
Textová časť plánu ukrytia obce obsahuje najmä:
a) základné údaje o spôsobe zabezpečenia ukrytia,
b) prehľad stavu zabezpečenia ukrytia obyvateľstva v obci,
c) prehľad ukrytia zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti v obci,
d) rozpočet a materiálne zabezpečenie ukrytia obyvateľstva,
e) základné údaje o spôsobe zabezpečenia pôvodného účelového určenia ochranných stavieb,
f) evidenčné listy a zoznam odolných úkrytov a plynotesných úkrytov pre obyvateľstvo,
g) určovacie listy a zoznam jednoduchých úkrytov,
h) počet úkrytových družstiev v obci s počtom osôb v nich zaradených.
Prevádzka, spohotovenie úkrytov
- uvedené vo vyhláške MV SR č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany (konkrétne príloha č. 6)
Spohotovenie úkrytov zahŕňa ich technickú, prevádzkovú a organizačnú prípravu na ochrannú prevádzku. Ruší sa dvojúčelové využívanie úkrytov, spohotovujú sa technické a inžinierske zariadenia úkrytu, najmä prvky tlakovej a plynotesnej ochrany, filtračné a ventilačné zariadenia, náhradné zdroje elektrickej energie, zariadenia na zásobovanie vodou a kanalizácia, spojovacie prostriedky, a pripravujú sa priestory pre ukrývané osoby, najmä sedadlá a ležadlá.
Spohotovenie úkrytu vykonáva jednotka CO – družstvo ochrannej stavby na základe nariadenia vedúceho objektu po vyhlásení mimoriadnej situácie alebo vojny a vojnového stavu.
Všetky úkony súvisiace so spohotovením úkrytov je potrebné vykonať:
Pre odolné a plynotesné úkryty:
v úkrytoch, ktoré sú dvojúčelovo využívané do 12 hod.
v úkrytoch, ktoré nie sú dvojúčelovo využívané do 2 hod.
Pre jednoduché úkryty:
Príjem ukrývaných osôb do 12 hodín
Zvýšenie ochranných vlastností do 24 hodín
Ochranné stavby (OS) sú v správe obcí, PO a FO podľa ich určenia, spracúvajú prehľady „Plánu ukrytia“ vo svojej pôsobnosti.
Okresný úrad nemá v správe okrem chránených pracovísk žiadne ochranné stavby. Okresný úrad spracováva prehľady „Plánu ukrytia...“ za územie vo svojej pôsobnosti.
Delenie OS podľa určenia:
Jednoduchý úkryt budovaný svojpomocne (JUBS) – sú vedené na obciach a v rámci BA na MČ.
Ochranné stavby určené pre obyvateľstvo - v správe mestských častí BA, jedná sa o odolné a plynotesné úkryty, zoznam týchto krytov je zverejnený na stránke MV SR.Dávame taktiež do pozornosti „prednášku – príprava občanov na sebaochranu a vzájomnú pomoc“, v ktorej je uvedený postup Režim života pre obyvateľstvo pri ukrytí v ochranných stavbách CO a ktorá je zverejnená na stránke MV SR.
Link: https://www.minv.sk/?okresne-urady-klientske-centra&urad=1&odbor=4
Plán ukrytia obyvateľov
mesta Hnúšťa
Obsah :
Textová časť plánu ukrytia mesta Hnúšťa obsahuje najmä:
a) základné údaje o spôsobe zabezpečenia ukrytia,
b) prehľad stavu zabezpečenia ukrytia obyvateľstva a zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti v meste Hnúšťa,
c) evidenčné listy a zoznam odolných úkrytov a plynotesných úkrytov pre obyvateľstvo,
d) určovacie listy a zoznam jednoduchých úkrytov.
a) základné údaje o spôsobe zabezpečenia ukrytia
Stručné zhodnotenie stavu zabezpečenia ukrytia v meste Hnúšťa:
Celkový počet obyvateľstva mesta Hnúšťa k 31.12.2023 je obyvateľov 6 526.
Na území mesta Hnúšťa nie je evidovaný žiadny odolný úkryt ani plynotesný úkryt. Zabezpečenie ukrytia obyvateľstva na území mesta Hnúšťa predstavuje v odolných a plynotesných úkrytoch 0%, z toho v plynotesných úkrytoch 0% a v odolných úkrytoch 0%, v jednoduchých úkrytoch vybudovaných v prípade potreby svojpomocne vo vlastných priestoroch rodinných domov, bytových domov a v objektoch podnikateľských subjektov v počte 3548 s kapacitou osôb 7375 zabezpečenie 113 % celkového počtu obyvateľstva mesta Hnúšťa.
b) prehľad stavu zabezpečenia ukrytia obyvateľstva a zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti v meste Hnúšťa
Ukrýva sa |
Poč. osôb |
| Oodolné a plynotesné úkryty | OÚ a PÚ spolu | % zabez- pečenia v OÚ a PÚ | JÚBS | % zabezpeč. v JÚBS | ||||
| OÚ |
| PÚ | ||||||||
Počet | Kapacita | Počet | Kapacita | Počet | Kapacita | Počet | Kapacita | ||||
obyvateľstvo | 6526 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3548 | 7375 | 113 |
zamestnanci | 127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 127 | 100 |
Vysvetlivky:
JÚBS – jednoduchý úkryt budovaný svojpomocne
OÚ - odolný úkryt
PÚ - plynotesný úkryt
c) evidenčné listy a zoznam odolných úkrytov a plynotesných úkrytov pre obyvateľstvo
Por. čís. | Evidenčné číslo | Adresa | Určenie O,Z | Druh ochr. stavby | Kapacita | Majiteľ /správca/ ochrannej stavby | Dvojúčelové využívanie /áno, nie/ | č. listu č. kolaudácie rozh., rok |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
d) určovacie listy a zoznam jednoduchých úkrytov
--